En nu? 3 tips om veerkracht in je team te houden
In de eerste coronagolf bleken teams in de zorg enorm veerkrachtig. Hoe zorg je dat de rek er niet uitgaat?
De zorgsector beleeft een heftige tijd. Een tijd waarin zij laat zien waartoe zorgprofessionals in staat zijn. Tijdens de eerste golf bleken teams in de zorg geweldig te kunnen samenwerken. Er was saamhorigheid. Er werd constructief overlegd, gebrainstormd, geïmproviseerd. Je zou bijna denken dat een flinke crisis op zijn tijd nodig is voor goede samenwerking in je team. Bijna.
Renners en remmers
In teams zie je twee overlevingsmechanismen als reactie op langdurige werkdruk. Sommigen gaan rennen, anderen gaan remmen.
Renners zetten keer op keer de schouders eronder en vergeten voor zichzelf te zorgen. Ze willen graag helpen en ze vinden het fijn om daar waardering voor te krijgen. De coronacrisis zorgde voor enorme waardering voor de zorg. Daardoor was het rennen voor veel zorgprofessionals vol te houden.
Remmers gaan begrenzen. Ook zij willen anderen graag helpen, maar niet ten koste van zichzelf. Ze werken bijvoorbeeld binnen de uren van hun contract en zijn kritisch over nieuwe ideeën. Ze kunnen flink assertief zijn en mopperen over het werk.
Krasjes worden zichtbaar
Veel remmers zijn door de coronacrisis in renners veranderd. De crisis gaf geen ruimte voor gemopper en de waardering voor de zorg heeft veel remmers goed gedaan. Maar alles went.
Nu de heldenstatus van zorgprofessionals weer afneemt, zie je weer meer remmersgedrag. Logisch! Ze missen erkenning. En ze voelen teleurstelling, omdat er wel geld naar KLM gaat en er voor de zorg slechts applaus was. Bovendien staat er een berg aan uitgestelde zorg te wachten.
Als praktijkmanager zou je graag die goede sfeer en samenwerking van tijdens de eerste coronagolf behouden. Maar de krasjes op het perfecte plaatje worden hier en daar al zichtbaar. Hoe zorg je dat je team veerkrachtig blijft?
Drie tips om veerkracht in je team te houden
- Waar zijn wij goed in?
Praat met elkaar over de afgelopen periode. Wissel ervaringen en emoties uit en verzamel wat er goed is gegaan. Neem die geweldige samenwerking. Welke kwaliteiten heeft iedereen ingezet? Die kun je op die manier blijven inzetten. Ook als het geen crisis is.
- Welke lessen hebben wij geleerd?
Stel je als team de vraag: wat doen we nu, wat we eerder niet deden? En andersom? Kijk hierbij naar de samenwerking, maar ook naar de mate van dienstverlening in het zorgaanbod.
- Wat gaan we voortaan anders doen?
Welke veranderingen wil je doorvoeren? Waarom zijn deze veranderingen belangrijk voor jullie of voor de patiënten? Hoe beter je dat weet, hoe makkelijker het is om je er ook daadwerkelijk aan te houden.
De zorgsector is veerkrachtig. Zorgprofessionals zetten zich met hart en ziel in voor anderen. Maar veerkracht vraagt onderhoud. Dus: laat het moment van onderhoud niet afhangen van een volgende crisis!
Margreet Ridder
Trainer bij Bloom | communicatie met zorg