Het management versterken

Het is onze bedoeling dat de professionals met wie wij te maken hebben, namelijk huisartsen, (coördinerend) assistenten, praktijkondersteuners en managers van grotere praktijken en gezondheidscentra weer met meer passie en meer vanuit zichzelf gaan doen waar zij dagelijks druk mee zijn.

Vooral de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de professional zoveel druk voelt van wat er allemaal ‘moet’ dat hij afdrijft van de passie, de motivatie waarmee hij ooit voor dit vak heeft gekozen. Welke zorgprofessional je het ook vraagt, iedereen is ooit met de motivatie gestart om in contact met mensen te zijn, om mensen te helpen in een voor hen op dat moment kwetsbare situatie. Om de voldoening te voelen iets te hebben kunnen bijdragen aan het welzijn van die persoon.

Maar ‘heb ik de beller goed geholpen?’ wordt overstemd door ‘heb ik het gesprek snel genoeg afgerond?’.

De leidinggevende speelt hierin een cruciale rol; hij of zij kan eraan bijdragen dat de professional meer de verantwoordelijkheid neemt voor de eigen ontwikkeling en groei. Nu ligt het gevoel van verantwoordelijkheid toch vooral bij de leidinggevende of de scholingscoördinator. Zij voelen zich er verantwoordelijk voor dat professionals blijven leren en ontwikkelen. Medewerkers gaan zich volgend opstellen en het voelt alsof een scholing/training iets is wat van de baas moet. Hierdoor ontstaat een leeraanbod dat niet passend en inspirerend is en mensen ervaren het als een verplichting – omdat het dat ook is.

De centrale vraag waar BloomPraktijken zich mee bezighoudt is:

"Wat vergroot de kans dat mensen willen leren omdat ze zich verantwoordelijk voelen hun klant/patiënt goed te helpen? Wat maakt dat mensen echt leren? Hoe leggen we de verantwoordelijkheid voor leren dus weer echt bij de professionals?"

Neem contact met ons op voor meer informatie over onze trainingen om het management te versterken.